Nori Colorați: Traseu Transfăgărășan

Transfăgărășan


În inima munților Carpați din România se ascunde o șosea legendară, un veritabil covor asfaltat care străbate Munții Făgăraș. Transfăgărășanul, o creație incontestabilă a ingineriei și naturii, este mai mult decât o simplă cale rutieră – este o poveste străveche și o aventură pentru curajoșii care îndrăznesc să o străbată.

Traseu Transfăgărășan
Traseu Transfăgărășan

Poveștile despre construcția Transfăgărășanului sunt la fel de încâlcite și dramatice precum traseul sinuos pe care se desfășoară. Ideea șoselei a prins contur în perioada comunistă, fiind un proiect ambițios al lui Nicolae Ceaușescu. O echipă de ingineri și muncitori au făurit drumul, străbătând munți, trecând prin tunele și construind poduri pentru a uni cele două părți ale României. O mărturie a muncii lor titanice, drumul a devenit nu doar o cale de legătură, ci și o destinație turistică renumită la nivel mondial.

Plecând de la o altitudine la care aerul devine rar, Transfăgărășanul se înfățișează ca o panglică șerpuind printre vârfurile înzăpezite sau pădurile înverzite. 

Istoria Transfăgărășanului: De la Idee la Realitate

Pentru Ceaușescu, Transfăgărășanul a fost și o demonstrație a puterii și ingeniozității regimului său, un proiect de prestigiu menit să arate lumii întregi capacitățile tehnice ale României comuniste.

Originea și Motivul Construirii Șoselei

Ideea construcției Transfăgărășanului a prins contur în perioada comunistă, în vremea lui Nicolae Ceaușescu. Motivația principală a fost una strategică și economică – să creeze o legătură rutieră între cele două regiuni ale României și să ofere o cale rapidă de acces în caz de invazie.

În anii ’60, contextul politic și militar din Europa de Est a generat o dorință acută pentru o rută de traversare rapidă a munților. Într-un climat tensionat, construirea unui drum care ar fi permis o legătură rapidă și sigură între Transilvania și Muntenia a fost văzută ca o necesitate strategică.

Evenimentele Importante Legate de Dezvoltarea și Deschiderea Șoselei

Proiectul Transfăgărășanului a fost unul ambițios și dificil.

Segmentul de la barajul Vidraru până la Cârțișoara străbate terenuri montane, fiind construit între 1970 și 1974 pe o distanță de aproximativ 91 de kilometri.

Înainte de construirea barajului și lacului Vidraru în 1965, DN7C se desfășura pe aproximativ 20 de kilometri de-a lungul unui traseu de pământ, însoțit de o mocăniță care conecta comuna Căpățâneni cu vechiul sat Cumpăna (astăzi acoperit de ape).

Între anii 1970 și 1974, peste 6.000 de soldați au fost implicați în construcția drumului. S-au folosit echipamente grele și tehnici inovatoare pentru a trece de peste munți.

Cele mai impunătoare realizări tehnice au fost cele două tunele, cel mai lung dintre ele fiind Tunelul Capra, cu o lungime de 887 de metri (desemnat și cel mai lung tunel rutier din țară).

Transfăgărășanul a fost deschis în 1974, fiind o premieră tehnică și o realizare remarcabilă a ingineriei românești. Deși inițial a fost construit pentru alte scopuri, șoseaua s-a transformat rapid într-o atracție turistică renumită, datorită peisajelor sale spectaculoase și a dificultății traseului.

Descriere traseu

Traseu Transfăgărășan pe timp de noapte
Traseu Transfăgărășan pe timp de noapte

Transfăgărășanul, șoseaua cu o lungime de 151 de kilometri, începe din comuna Bascov, în județul Argeș, continuă spre orașul Curtea de Argeș și se termină la intersecția cu drumul național DN1 între Sibiu și Brașov, aproape de Cârțișoara.

Drumul Național 7C, cunoscut sub numele de Transfăgărășan, conectează regiunea Munteniei cu Transilvania, traversând cei mai înalți munți din România, parte a Carpaților Meridionali, Munții Făgăraș.

Șoseaua este acoperită cu asfalt și atinge o altitudine aproape de tunelul de lângă lacul glaciar Bâlea, la 2042 de metri deasupra nivelului mării. Astfel, Transfăgărășanul se situează pe poziția a doua în clasamentul șoselelor alpine din România ca altitudine, după Transalpina (DN67C) din Munții Parâng, care ajunge până la 2145 de metri..

Drumul tranzitează Munții Făgăraș într-o direcție nord-sud. Traseul Transfăgărășanului este unul spectaculos, presărat cu peisaje montane impresionante și atracții care îți taie respirația. Începând de la capătul nordic, în zona Argeșului, și mergând până în sud, la zona Sibiului, acest drum montan oferă o experiență unică de explorare.

Cât timp este deschis Transfăgărășanul

Transfăgărășanul, în mod obișnuit, este deschis pentru circulație între lunile iunie și octombrie, însă aceasta poate varia în funcție de condițiile meteo. În mod normal, deschiderea completă a întregului traseu este posibilă de la mijlocul sau finalul lunii iunie, atunci când zăpezile din iarnă sunt curățate și drumul devine sigur pentru circulație. 

Momentan, Transfăgărășanul este parțial închis de pe 6 noiembrie 2023 până la 1 iulie 2024, de la Complexul turistic Piscul Negru (kilometrul 104) din sud până la Cabana Bâlea Cascadă (kilometrul 131) în nord. Practic, nu se pot traversa munții și nu se poate ajunge cu mașina la Bâlea Lac, dar se poate cu telecabina.

Află exact starea traseului accesand pagina: Când se deschide Transfăgărășanul în 2024?

Ești în căutarea unor aventuri turistice? Te invit pe Transfăgărășan, poate cel mai spectaculos drum montan din România, care străbate Munții Făgăraș este în general deschis în timpul sezonului estival, anual se întâmplă ca unele porțiuni să fie închise temporar din cauza avalanșelor, alunecărilor de teren sau a altor condiții meteorologice extreme. Este întotdeauna recomandat să verifici starea drumului și informațiile actualizate despre închideri temporare înainte de a pleca spre traversarea Munților Făgăraș, mai ales în perioadele de tranziție între sezoanele de iarnă și vară.

Puncte de Interes și Obiective Turistice

Lacul Bâlea este un lac glaciar situat la 2.034m altitudine, înconjurat de peisaje alpine spectaculoase și este adesea acoperit cu zăpadă în timpul iernii.

Lacul Bâlea văzut de sus
Lacul Bâlea văzut de sus

Hotelul de Gheață : O construcție spectaculoasă din gheață și zăpadă, disponibilă câteva luni pe an, care oferă camere sculptate și un ambient inedit în peisajul înzăpezit al munților.

Tunelul Capra : Cel mai lung tunel de pe traseu, care trece pe sub creasta Munților Făgăraș. Este iluminat si ventulat natural, având chiar și un trotuar pentru turiști. 

Cascada Bâlea : Cea mai mare cascadă în trepte din România, situată în apropierea lacului cu același nume, accesibilă de pe traseul Transfăgărășanului în aproximativ 1 h, pe un traseu cu punct roșu.

Cascada Bâlea
Cascada Bâlea

Cetatea Poenari : La mică distanță de traseu, aproape de barajul Vidraru se află ruinele cetății, considerată locul de refugiu al lui Vlad Țepeș în timpul luptei cu otomanii. Celebre sunt cele 1480 de trepte, pe care să le urci până la cetate.

Ruinele Cetății Poenari
Cetatea Poenari

Curba șerpuitoare a șoselei: Traseul oferă o serie de viraje în zigzag, cunoscute sub numele de serpentine, care asigură o priveliște panoramică extraordinară.

Caracteristici Notabile Ale Drumului

Transfăgărășanul se remarcă printr-o serie de caracteristici care îl urcă în topul celor mai vizitate obiective din România:
Tuneluri și Viaducte: Drumul străbate 5 tunele lungi, iar la altitudini mari sunt construite viaducte care adaugă o dimensiune spectaculoasă traseului.

Drumuri în Serpentine: Serpentinele strâns împletite ale Transfăgărășanului sunt una dintre cele mai spectaculoase caracteristici ale drumului, oferind o călătorie cu adevărat fascinantă.

Peisaje Montane: Traseul străbate vârfuri montane, peisaje alpine și zone împădurite, oferind o diversitate uimitoare a naturii și a ecosistemelor.

Peisaj Alpin Transfăgărășan
Peisaj Alpin Transfăgărășan

Transfăgărășanul străbate 830 de podețe și 27 de viaducte, o construcție impunătoare care a necesitat mutarea a milioane de tone de rocă. Pentru această lucrare mastodontică, au fost utilizate peste 6500 de tone de dinamită, dintre care 20 de tone doar pentru tunelul Capra-Bâlea, alături de o gamă diversă de alte materiale de construcție. Pentru mai multe detalii vezi http://wikipedia.ro

Transfăgărășanul este mult mai mult decât o șosea de munte – este o experiență inedită care îți dezvăluie splendoarea naturii și te învăluie în frumusețea peisajelor montane.

Experiențe și activități

Traseul Transfăgărășanului nu este doar un drum pitoresc, ci și un punct de plecare pentru numeroase aventuri și activități recreative, care să completeze și să îmbogățească experiența călătorilor.

Telegondolă Transfăgărășan
Telegondolă Transfăgărășan

1. Excursii Montane și Drumeții
Vârfuri Montane: Traseul Transfăgărășanului oferă acces la numeroase vârfuri montane pentru iubitorii de drumeții, precum Vârful Moldoveanu sau Vârful Negoiu, care sunt înconjurate de peisaje spectaculoase.

Trasee Marcate: Există diverse trasee marcate ce duc către cele mai frumoase locuri din zonă, potrivite pentru toate nivelurile de experiență în drumeții (Traseul Canionul Valea lui Stan, Cetatea Poenari)

2. Aventură și Agrement

Cazare în Hotelul de Gheață: Experiență pentru amatorii de activități inedite, înnoptarea într-o cameră de gheață.

Ciclism Montan: Transfăgărășanul este un punct de atracție pentru pasionații de ciclism montan, oferind trasee variate și provocatoare pentru bicicliști.

ATV-uri și Off-Road: Zonele montane și traseele off-road sunt ideale pentru experiențe cu ATV-ul, aducând un plus de aventură explorării acestei regiuni.

Alpinism și Escaladă: Există potențial pentru alpinism și escaladă în zonele montane din apropiere, oferind provocări pentru cei pasionați de sporturi extreme.

3. Atracții Suplimentare
Vedere Panoramică: Peisajele unice și vederile spectaculoase oferite de Transfăgărășan fac din acesta locul perfect pentru fotografie și contemplare (Lacul Vidraru, Cascada Călugărița).

Interacțiune cu Natură: Zonele naturale și rezervațiile din jurul traseului oferă ocazii excelente pentru a observa flora și fauna locală.

Vizite la mănăstiriMănăstirea Argeșului este unul din obiectivele religioase și de reculegere de pe traseul Transfăgărășan

Cazarea pe traseu

Există numeroase unități turistice aflate în special la începutul/ sfârșitul traseului Transfăgărășanului, oferind posibilitatea de cazare pentru cei care doresc să petreacă mai mult timp în zonă (aproape de Curtea de Argeș, Cârțișoara). Mai puține sunt de-a lungul traseului, dar ele există și sunt destinații populare. Dintre acestea, menționăm cabanele din zona Bâlea.

Lacul Bâlea - Peisaj de Primăvară
Lacul Bâlea

Vremea sub Bâlea Lac

meteoblue

Informații practice

  1. Transfășărășanul este închis parțial până pe 1 iulie 2024.
  2. Asigură-te că ai suficient combustibil pentru a parcurge traseul, având în vedere că se poate alimenta fie în zona Curtea de Argeș, fie pe drumul european E68.
  3. Echipa emisiunii britanice „Top Gear” a filmat în 2009 pe drumul Transfăgărășan și sub impactul curbelor spectaculoase, a numit traseul „cel mai bun drum din lume”.
  4. Hotel of Ice, Hotelul de Gheață este un punct de atracție pentru turiștii străini în România.
  5. Se recomandă parcurgerea Transfăgărășanului în iulie sau septembrie, de evitat fiind în weekend sau zilele de sărbătoare.
  6. Vara, temperaturile pe Transfăgărășan pot urca până la 25 de grade Celsius, dar vremea e destul de capricioasă. Iarna e prezentă din aprilie până în octombrie/ noiembrie.
  7. Începând cu luna aprilie, în zona lacului Vidraru a fost semnalată de mai multe ori prezența urșilor. Nu îi hrăniți și nu vă apropiați de aceștia pentru evitarea incidentelor!
  8. Pe timp de vară, cea mai aglomerată lună cu vizitatori pe drumul șerpuit este luna august.
  9. Vă puteți plimba cu vaporașul pe Lacul Vidraru 🙂
  10. Există două monumente înălțate pentru a onora pe cei care au finalizat cu succes Transfăgărășanul. Unul se află la altitudinea de 1200 de metri și este cunoscut sub numele de „Poarta Geniștilor”, făcând referire la trupele de geniu din cadrul Armatei Române. Celălalt monument se găsește la cota 1600 de metri și este numit „Poarta Întâlnirii”, marcând locul în care cele două subunități de geniu care au construit Transfăgărășanul s-au întâlnit, venind din direcții opuse.
  11. Refugiul Salvamont se află la cota 2000.


Pentru cei ce îndrăznesc să îl exploreze, Transfăgărășanul nu este doar un drum, ci o experiență plină de aventură și senzații. Curbele periculoase, vederi panoramice spectaculoase și aerul de munte proaspăt transformă fiecare colțișor al acestei șosele într-o călătorie ce rămâne mereu vie în amintirea celor ce o străbat.

Lasă un mesaj

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *